UX Terimleri Sözlüğü — B.3

UX Terimleri Sözlüğü serisinin son bölümüne gelmiş bulunuyoruz. Bu üç bölüm yeni başlayanlar, merak edenler ve bir UX projesine dahil olan herkes için kavramlar hakkında fikir vermesi açısından gayet yeterli bence. Pek tabi terimlerin sayıları artırılabilir. Belki sonra birkaç bölüm de, yeni başlayanlar için değil de uzmanlaşmak isteyenler için yazabilirim. Şu an için planlarım arasında yok 🙂

Okumayanlar ya da yeniden okumak isteyenler için şimdi reklamlar;

Şimdi de üçüncü bölüm;

Javascript
Web geliştirmedeki 3 temel teknolojiden biri. (Diğerleri HTML ve CSS) JavaScript, HTML ve CSS’in nasıl davranması gerektiğini tanımlar. Sayfadaki öğeleri etkileşimli hale getirmemize olanak sağlayan programlama dili olarak düşünebilirsiniz.

Landing Page (Açılış Sayfası)
Aslında bir kullanıcının, bir bağlantı üzerinden ulaştığı herhangi bir sayfa bir landing page olarak kabul edilebilir. Fakat günümüzde daha çok reklamlar ve arama sonuçlarına bağlanırlar. Pazarlama kampanyalarının en önemli parçalarından biridir. Bu sayfada çoğunlukla bir gezinmeden ziyade, satın alma, form doldurma ya da indirme gibi tek bir işlem gerçekleştirilir.

Material Design (Materyal Tasarım)
Google’ın, önce Android cihazlarda, sonrasında tüm ürünlerinde kullandığı tasarım dilidir. Google tarafından geliştirilmiştir. Genellikle sadece Materyal olarak bahsedilir.

Mental Model (Zihinsel Model)
Kullanıcının, bir ürünün işlevselliği hakkında kafasında kurduğu, doğru olduğuna inandığı şeydir. Ürünün işlevselliği, sunduğu deneyim, kullanıcının zihinsel modeli ile ne kadar uyumluysa kullanılabilirlik o derece artar.

Mobile Web (Mobil Web)
Web’in özel bir parçası/versiyonu gibi görünse de işin gerçeği böyle bir versiyon yoktur. Mobil web terimi, mobil cihazla web’de gezinmeyi ifade eder.

Mockup (Model / Maket)
Ürününün statik modelleridir. Etkileşime girilemeyen, yalnızca ürünün neye benzediğini, arayüzün ekranda nasıl gözükeceğini görebildiğiniz bir resimdir. Bir mimari tasarımın modeli gibi düşünün. İşlevi olmayan; ama binanın nasıl gözükeceğini görebildiğiniz küçük bir model.

Persona
Kullanıcı hedef kitlesinin bir temsilidir. Mutlaka gerçek bir kişi olmalarına gerek yoktur; ancak gerçek kullanıcılara dayanan bilgi ve veriler kullanılarak oluşturulmuş örnek kişilerdir.

Pixel (Piksel)
Dijital görüntülerde, kontrol edebildiğimiz en küçük birimlerdir. Küçük birer karedir ve bir araya gelerek, opaklık değerlerini değiştirerek farklı görüntü ve grafikleri meydana getirirler. Bunun dışında ölçü birimi olarak da kullanılır ve “px” değeriyle belirtilir. Arayüz çalışmalarında ekran boyutları ölçüleri px değeriyle çalışılır.

Prototype (Prototip)
Ürünümüzün test versiyonudur. Ürün tasarım ve geliştirme sürecinde sıkılıkla kullanılır. Her durum için farklı hallerde olabilirler. Bir akış için kağıt kalem kullanarak ya da yardımcı programlar kullanarak, yalnızca yazıdan oluşan ya da etkişelime girilebilen prototipler yapabilirsiniz.

Responsive (Duyarlı)
Arayüzün, her cihaz türünde sorunsuz şekilde görüntülenmesini sağlayan düzendir (layout). Adaptif ile karıştırılmamalıdır. Responsive, adaptiften farklı olarak ekrana sığdırmak için içeriği otomatik olarak küçültür, uzatır/kısaltır, metinlerin dizimini değiştirir. Adaptif gibi bir cihaza özel tasarım değil, tüm cihazlar için tek bir tasarımdır.

Responsive Landing Page — Outcrowd

Sketching (Eskiz / Karalama)
Bir tasarımcının sürekli yaptığı şeylerin başında gelir. Beyin fırtınası yapmak, fikirleri not almayı sağlayan serbest çizimlerdir. Görsel olarak not almaktır.

SVG (Scalable Vector Graphics — Ölçeklenebilir Vektör Grafikler)
Sevdiğimiz bir görüntü formatı. Görüntüyü vektörel olarak taşır ve boyutlandırmada çözünürlük sıkıntısına yol açmaz bu yüzden. Kodla değişiklik yapılabilir ya da hareketlendirilebilir.

UI Elements (Arayüz Öğeleri)
Bir arayüzde bulunan tüm öğelerdir. Düğmeler, metin kutuları, radyo düğmeleri ve bir sürü başka şey.

UI Pattern (Arayüz Kalıpları)
Artık standardize olmuş UI elementlerini ifade eder. Örneğin; bir oturum açma formu için artık UI kalıbı diyebiliriz. Standart olarak biri kullanıcı adı, diğeri şifre girmek için iki metin kutusu, giriş yapmayı sağlamak için de bir giriş buttonundan oluşur. Bu giriş formuna “oturum açma kalıbı” (login pattern) diyebiliriz.

Basic Login Form — Selçuk Avcı

Usability (Kullanılabilirlik)
İlk akla gelen ürünün “ne kadar kolay kullanılabildiği” olsa da aslında bunun yanında ne kadar kullanıcının ürünü kolay öğrenilebildiği, ne kadar kısa sürede sezgisel hale getirebildiği, kullanmaya ara verdikten sonra belirli bir süre sonra geri döndüğünde ne kadar hızlı tekrar adapte olabildiğini ifade eder.

Usability Test (Kullanılabilirlik Testi)
Bir ürünü, seçilmiş bir örneklem kullanıcı grubu ile test ederek, o ürünün kullanılabilirliğini ölçmektir.

User-Centered Design (Kullanıcı Odaklı Tasarım)
Adından da anlaşılacağı üzere ürünün tasarımını yaparken her noktada kullanıcının merkezde tutulduğu, onun ihtiyaçlarını çözmeyi amaçlayan tasarım yaklaşımıdır.

White Space (Beyaz Alan / Negatif Alan)
Bir tasarımki boş, kullanılmayan alanları ifade etmek için kullanılır. Sanılanın aksine kullanılmıyor ya da boş olması işe yaramayan veya doldurulması gereken alanlar değildir. İyi kullanıldığında tasarımınıza katkı sağlayan, kullanıcının rahatlamasını sağlayan birer öğe haline gelebilir.

Okuma için teşekkürler.

Yazan /

selcukavc@gmail.com

Kafa kağıdımda doğum tarihim 1 haziran olsa da, annemin verdiği bilgilere dayanarak söylüyorum ki Mayıs ayının 29.günü, beş buçuk kilo ağırlığında, Sakarya ilinin şirin mi şirin Karasu ilçesinde dünyaya gelmişim.

Yorumla