#ui

UI Tasarımı İle İlgili 10 İpucu

UI tasarımı dediğimiz şey, birbirine bağlı sayfalar oluşturmaktan fazlasıdır. Bunu aklımızda tutalım öncelikle. UI tasarımı (arayüz, interface) yukarıda bahsettiğimiz gibi sayfalar tasarlayıp bunları birbirine bağlamaktan ziyade bir deneyim tasarlamaktır. Arayüzdeki görsellik, tipografi, animasyonlar, efektler, yerleşim planı bütünüyle iyi bir etkileşim sağlamalı. Her ne kadar makine olsa da insanların bu arayüz sayesinde makineye komut vereceğini unutmamak gerekir. Bu noktada tasarımcının işi bu deneyimi olabildiğine iyi hale getirmektir. Bu deneyimi yaratmada aklınızda bulunması gereken 10 ipucuna hazırsanız geçelim.


1. Kullanıcıyı tanıyın

En başta yapmanız gereken şey budur. Kullanıcıların kim olduğunu bilmek zorundasınız. Analiz uygulamalarından alabileceğiniz tüm demografik veriyi almalısınız. Bu demografik bilgiler size kesin hedefler çıkarmada yol gösterici olacaktır; ama daha da önemlisi şu ki kullanıcıların analitik verilerinden ziyade ne istediklerini bilmelisiniz. Arayüzünüzle etkileşime girmiş, 40-50 yaş aralığındaki 1300 erkeğin aslında ne amaçladığını bilmeniz demek bu. Ekranınızda yazan istatistiklerdeki kişilerle empati kurmanız gerekiyor. 40-50 yaş aralığındaki 1300 erkekle birebir görüşmeniz pek mümkün olmadığı için, birkaç örnek kişiyle görüşüp, üstüne analiz verilerini çok dikkatli incelemelisiniz. Kullanıcının kim olduğunu ve ne istediğini bilmeden bu inceleme işini sakın bırakmayın.


2. Kullanıcıların nasıl etkileşime gireceklerini belirleyin

İşte arayüzdeki tuşlara basarak diyebilirsiniz. İşin özünde durum gerçekten bu olsa da detaya indikçe işler biraz dallanıp budaklanıyor. Tasarlamaya başlamadan önce belirlemeniz gereken husus; insanların UI ile nasıl etkileşime gireceğidir. Dolaylı mı yoksa direkt olarak mı etkileşime geçecekler?

Doğrudan etkileşim
Bir düğmeye dokunma,

Kartı hızlıca kaydırma,

Bir öğeyi parmak ucuyla sürükleyip bırakma

Dolaylı etkileşim
Fareyle işaretleme ve tıklatma

Klavye komutlarını / kısayollarını kullanma

Bir form doldurmak

Grafik tabletinde çizim yapmak

Kullanıcılarınızı tanıdıktan sonra, kullandıkları cihazlar da hesap etmeniz gerekiyor bu adımda. Dokunmatik ekran kullanan yaşlı insanlar için bir arayüz hazırlayacaksanız hızlı animasyonlar, hızlı kaydırma hareketleri olan bir arayüz tasarlamamalısınız. Ya da klavye ve mouse kullanan yazılımcılar için tasarım yapıyorsanız, mouse ile çalışma zamanını en aza indirmek için çalışma yapmalısınız.



3- Sonuçları açıklayın

Her etkileşimin sonuçları vardır. Örneğin arayüzde bulunan bir butona dokunmak/tıklamak, alışveriş yapmak, bilgileri silmek ve bir fotoğrafa yorum olarak “burcucum choq güsel çıkmıshsın!!1” yazmak anlamına gelebilir. Kullanıcı etkileşime girdiğinde sonucunu bilmelidir. Windows’un klasik “emin misin?” sorusu buna çok güzel örnektir. Çünkü insanlara “bu dosyayı sildikten sonra geri döndüremezsin” diye açıklamada bulunur.


4- Hataları öngörün

İnsan dediğin hata yapar. Bu hatayı en aza indirgemeniz gerekiyor. Bunun iki yolu oldupunu söyleyrbiliriz. 1. Hataları olmadan önce önleme 2. Olduktan sonra sonuçları düzeltme İletişim formlarında görürsünüz tğm alanları doldurmaya yönlendirir form sizi. Böylece bilgilerinizi eksiksiz girerek size ulaşılamamasının önüne geçer. Bu, siz tüm gerekli alanları doldurmadıkça aktif olmayan gönder butonu olabilir. Bazen yazılan e-posta adresinin ya da telefon numarasının geçerli olup olmadığını kontrol etmek olabilir. Eksik bilgi girildiğinde uyarı yapılabilir. Yapmanız gerekem çoğunlukla hangi hataların yapılabileceğini kestirmektir. Bu öngörü kullanıcıların arayüzünüzle olan etkileşimini daha sağlıklı hale getirecektir.


5- Geri bildirim verin

Geri bildirimlerle yaşıyoruz. 3 boyutlu uzayda vücudumuz sürekli geri bildirimler alarak konumunu belirler, diğer eşyalara ne kadar yakınız, hızımız ne, yürürken ayağımızı ne kadar açıyoruz… Bu geri bildirimlerden alınan sonuçlarla ayak serçe parmağımızı sehpanın kenarına vurmadan yolumuza devam edebiliyoruz. (em azından genellikle) Böylesine geri bildirim dolu bir dünyada kullanıcıyı bihaber bırakmamak gerekir. O yüzden arayüzde geribildirim vermelisiniz. Sayfanın yüklenmesi sırasında yüklemeyi gösteren bir ikon. Form gönderdikten sonra bir teşekkür ya da durum bildirimi yapın.

6- Standartları görmezden gelmeyin

Tasarımcılar (ben de) standartların dışına çıkmayı, duvarları yıkmayı severler. Bu iyi bir şeydir; ama bazen Amerika’yı tekrar keşfetmeye gerek yok. Sebep? Çünkü insan beyni o kadar da çalışkan değildir. Hatta baya tembeldir. Yeni bir etkileşim yolu öğrenmektense eskisini kullanmaya meyillidir. O yüzden yeniden icat edilmiş bir tekerlek yerine, eskisinden o kadar da uzak olmayan biraz daha geliştirilmiş bir tekerlek daha iyidir. Böyle çalışan bir sistemi, bem duvarları yıkacağım diyerek yenemezsiniz. Bugün web tabanlı olarak bile çalışan office uygulamaları var. Örneğin Word ile aynı işlemi yapan binlerce program var. Fakat gelin görğn ki özellikle üst menü kısmı neredeyse hep aynıdır. Kullanıcı yeni kullandığı programda her şeyi baştan öğrenmez ve sadece programın asıl amacı olan yazma işine odaklanır.

7- Kolay olun

İnsan, kısa süreli hafızasında çok fazla şey saklayamaz. Bunu bir kenara not alın. Eğer kullanıcı arayüzünüzle ilk kez etkileşime geçiyorsa, kısa süreli hafızasını kullanacaktır. Bu yüzden arayüzü hemen öğrenmesini sağlamalısınız. İnsanların arayüzü öğrenmeye harcadıkları vakti, yapmak istediklerine harcamalarını sağlayın.


8- Seçimleri basitleştirin

Aslında bir ekonomi yaklaşımı olan (aslında satınalma yaklaşımı) Hicks yasası der ki “seçenek ne kadar çoksa, seçim süresi de o kadar çoktur.” O yüzden kullanıcının seçim süresini olabildiğince kısa tutun. Oradan buradan çıkan bannerlar, pop-up’lar, bülten abonelikleri… kullanıcının kafasını karıştırmayın.


9- Analizlere güvenin, onları dinleyin

Tasarımı sadece sanatsal bir şey olarak düşünmeyin. Özellikle UI tasarımı yaparken, işin içine etkileşim de girdiği için kullanıcıların davranışlarını es geçemezsiniz. Yalnzca çok güzel görünen bir arayüz, sadece çok güzel görünen bir arayüzdür. Bu görünüme kullanıcıyı ve davranışlarını da katmalısınız. Bir çok analiz programı bulunuyor. Bu analiz programlarını kullanmalısınız. Oradan gelecek veriler, kullanıcıların etkileşim halindeyken neler yaptığını size gösterecektir. Ve bu analizler size arayüzünüzü geliştirmede çok yardımcı olacaktır.

10- Bu dediklerimi yapın

🙂